Indigo – nazwa nośnikiem logo

Na starannie zaprojektowane logo, poza estetyką, składa się znaczenie samej nazwy, której formę interpretacji stanowi logotyp. Jakie znaczenie kryje się za nazwą Indigo? To słowo ma długą, naznaczoną dążeniem do perfekcji i piękna, historię. Za nazwą stoi zaś marka, która na całym świecie utożsamiana jest z innowacją i najpiękniejszymi kolorami w branży paznokciowej.

Nazwa i logo Indigo jednoznacznie kojarzą się z branżą paznokciową

Indygo – kolor luksusu

Nazwa Indigo pochodzi od rośliny z rodzaju Indigofera, która była hodowana w Dolinie Indusu od czasów starożytnych. Z greckiego oznacza dosłownie „Pochodzi z Indii”. Pliniusz Starszy wspominał o barwniku, który pochodzi od cywilizacji znajdującej się nad Doliną Indusu. Pozostałości barwnika można znaleźć na stanowiskach archeologicznych w Azji Wschodniej, Egipcie, Indiach i Peru.

Niebieski to odcień wyjątkowo trudny do wyprodukowania przez rośliny i zwierzęta, dlatego nasycony i wyrazisty kolor indygo był uważany za ekskluzywny. Egzotyczne miejsce uprawy, żmudny proces pozyskiwania barwnika oraz daleka droga, którą musiał przebyć do Europy sprawił, że Indygo było luksusem na równi z kawą, herbatą i jedwabiem. W pewnym momencie w historii używanie indygo przez osoby niskiego stanu było nawet karane śmiercią.

Niezwykle cenny barwnik

Pozyskiwanie barwnika polega na moczeniu świeżych liści rośliny do momentu aż aminokwas indykan nie odseparuje się od glukozy. Następnie pozostałość przechodzi przez kolejne fazy fermentacji, jest mieszana z roztworem alkalicznym, co prowadzi do koagulacji i wytrącenia się grudek barwnika. Zmielony na drobno proszek tworzy barwnik właściwy.

Od początku ludzie szukali alternatywy dla kosztownego procesu uzyskiwania indygo. Europejski odpowiednik rośliny jest w stanie wyprodukować ten kolor, jednak tylko w małych ilościach. Tkaniny barwione Indygo były popularne od VII wieku przed naszą erą w Mezopotamii, aż do 1640 roku, kiedy nastąpiła nagła eksplozja zapotrzebowania na ten barwnik. Anglia, Francja oraz Hiszpania miały swoje plantacje roślin w koloniach, gdzie klimat był wystarczająco ciepły do hodowli. W XIX wieku konsumpcja indygo skoczyła do pięciu tysięcy ton rocznie. W 1905 roku za odkrycie chemicznego składu indygo Adolf von Baeyer otrzymał Nagrodę Nobla. Kilka lat później uzyskano syntetyczną wersję barwnika w laboratorium.

Barwnik znany dzisiaj z holenderskich obrazów, jeansów i portugalskich kafelków jest wciąż pozyskiwany z roślin. Choć od czasu uzyskania indygo w laboratorium powstało kilka syntetycznych barwników w tym kolorze, to naturalny barwnik jest wciąż najbardziej efektywny i jest najłatwiejszym sposobem na uzyskanie koloru. Żadna inna substancja nie jest w stanie odzwierciedlić tej barwy.

Niesamowity kolor oraz historia barwnika sprawia, że indygo to synonim bogactwa, arystokratycznego pochodzenia i luksusu. Co ważne, nazwa weszła do większości używanych dziś języków w tej samej, niezmienionej formie, dzięki czemu rozpoznawalna jest w każdym zakątku świata. Połączenie symboliki, skojarzeń oraz wyjątkowego koloru sprawia, że Indigo to idealna nazwa dla firmy, która znana jest z tworzenia prestiżowych produktów do paznokci w niesamowitej ilości kolorów. Stanowi fundament logo firmy, a powszechnie rozpoznawalna literka „i” w formie pędzelka pozwala na połączenie piękna i historii nazwy z misją marki, która jest liderem w branży paznokciowej.