Żadna firma nie może istnieć bez loga. Nieważne, czy mowa o wielobranżowym przedsiębiorstwie czy o małym butiku – znak firmowy jest niezbędny, by w ogóle zaistnieć na rynku. Logo pełni różnorodne funkcje, które trudno przecenić – przede wszystkim informacyjną, marketingową i wyróżniającą. Jednak aby skutecznie pracowało na wizerunek marki, musi być dobrze zaprojektowane.
Czym charakteryzuje się dobre logo?
Wydaje się, że logo to tylko zwięzły napis i prosty znak. Jednak ten niewielki (z pozoru) element odgrywa ogromną rolę w budowaniu świadomości marki i bez wątpienia wpływa na jej sukces. Zatem zaprojektowanie logotypu to przedsięwzięcie, do którego należy podejść poważnie. Znaku firmowego nie tworzy się spontanicznie, z dnia na dzień. Jest mnóstwo spraw, które należy uwzględnić przy projektowaniu. Przede wszystkim musimy wiedzieć, co chcemy zakomunikować i jakie skojarzenia wywołać. Warto wziąć pod uwagę czynniki psychologiczne i marketingowe.
Dobre logo powinno przede wszystkim:
- być funkcjonalne – traktujmy logo jak narzędzie biznesowe. Emocje nie są najlepszym doradcą przy jego projektowaniu;
- pracować na wizerunek marki – aby tak było, musimy określić, jakie konotacje chcemy wywołać u odbiorcy, co chcemy, by zostało zapamiętane;
- oddawać charakter marki – inaczej będzie wyglądało logo salonu SPA, inaczej drużyny futbolowej;
- trafiać do zdefiniowanej grupy odbiorców – wchodząc na rynek z produktem czy usługą, musimy mieć określony target;
- być oryginalne – Zrób analizę konkurencyjnych marek, spróbuj wyłapać powtarzające się w logach schematy i… omijaj je szerokim łukiem, projektując własny znak firmowy;
- być czytelne – na przejrzystość loga składa się wiele czynników: kolorystyka, font, struktura, ale też przesłanie. Nie próbuj przemycać w logotypie wszystkich pomysłów, jakie wpadną Ci do głowy, wybierz priorytetowy komunikat. Czytelne logo jest łatwe do zapamiętania;
- być uniwersalne – logo powinno dobrze się prezentować zarówno na stronie internetowej, w aplikacji i w druku;
- być ponadczasowe – przy projektowaniu logotypu nie warto kierować się przelotnymi trendami.
Przy projektowaniu loga Indigo wzięte zostały pod uwagę wszystkie powyższe punkty. Tym sposobem powstał znak firmowy, który wyróżnia się w branży, a jednocześnie jest bezpretensjonalny i ponadczasowy. Znakomicie oddaje osobowość marki i jednoznacznie, choć nie dosłownie, nawiązuje do stylizacji paznokci. Wspaniale prezentuje się na produktach, w materiałach drukowanych i w Internecie. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych logotypów w branży. Stoją za nim produkty kojarzące się z jakością i innowacyjnością. Wszystko to buduje wizerunek marki.
Logotyp i symbol
Projektując logo, pamiętajmy, że nie musi ono zawierać symbolu – nie zawsze jest to potrzebne i uzasadnione. W wielu przypadkach wystarczający okazuje się sam logotyp. Jeśli jednak decydujemy się zarówno na typografię, jak i na symbol , zadbajmy o to, by oba elementy ze sobą współgrały. Font i symbol muszą składać się na harmonijną całość. Miejmy na uwadze, że kształt liter, ich grubość, pochylenie etc. to czynniki mające duży wpływ na ogólne wrażenie – dobierajmy je z rozmysłem.
Pamiętajmy, że symbol, składający się na znak firmowy, nie musi być dosłowny. W logo Indigo nie ma buteleczki hybrydy – jest za to charakterystyczna fala nad literą „i”, która jednoznacznie kojarzy się z pociągnięciem pędzelka i tworzeniem stylizacji paznokci. Odrobina abstrakcji to dobry kierunek przy projektowaniu loga – warto włączyć wyobraźnię.
Jak widać, na projekt znaku firmowego składa się znacznie więcej elementów niż tylko kryterium „podobania się”. Na etapie zbierania pomysłów warto spisać w jednym miejscu wszystkie wytyczne wobec loga, starając się każdą cechę opisać możliwie drobiazgowo. Gdy mamy już gotową koncepcję, zastanówmy się, czy nasze logo spełnia najważniejsze założenia oraz czy nasi odbiorcy będą w stanie odtworzyć je z pamięci.
Logo to podstawa całego systemu komunikacji marki, na którą składa się szereg działań. Jest szalenie istotną, długoterminową inwestycją związaną z fundamentalnym elementem funkcjonowania brandu – wizerunkiem. Warto zatem poświęcić czas, uwagę i środki, by zaprojektować unikatowy i funkcjonalny znak firmowy.